Szélvédő javítás

Szélvédőjavítás,kőfelverődés,lámpabura polírozás karosszéria-lakatos szakembertől 0630/742-5000 www.szelvedomester.hu

Ha homályos a szélvédőnk.

2015. április 06. 19:49 - Wágner Tamás

 

                                 06 30/ 742 5000

Szélvédőcserére nem csak akkor lehet szükség, ha eltört vagy megrepedt az üveg, hanem akkor is, ha már sokat autóztunk vele - mutat rá egy svédországi kutatóintézet tesztje.images_14.jpg

Az összekarcolódott szélvédőüvegen tükröződő fény nagyobb eséllyel vakítja el a vezetőt, aki így könnyen lehet, hogy nem veszi észre időben az elé kerülő akadályt vagy gyalogost. Ez egyben azt is jelenti, hogy kevesebb esélye van egy esetleges baleset elkerülésére.

A levegőben található porszemcsék menet közben a homokszóráshoz hasonló hatásnak teszik ki az üveget, de az elhasznált ablaktörlőlapátok is komoly kárt tudnak okozni a szélvédőben. Ennek eredményeként a fény prizmaszerűen tükröződik a vezető előtt, ami könnyen vakíthat, például ha a nap lenyugvóban van, vagy éjszaka erős a szembejövő forgalom fénye.

A sejtést számokkal is alátámasztotta a VTI, a Svéd Nemzeti Közlekedési Kutatóintézet: szimulátoros tesztekkel mérték fel, milyen hatással van az autóvezetőkre a különböző mértékben elhasználódott, karcos szélvédőüveg. Nem csak a vezetési szokások megváltozását, de a látótávolság csökkenését is regisztrálták a szakemberek. 

A tanulmány elkészítéséhez három szélvédőt használtak: egy új, egy 150 ezer és egy 350 ezer kilométert futott autó üvegét. Összesen 24 sofőr tette meg ugyanazt a kört három alkalommal, mindegyik szélvédő mögött egyszer. Körönként két akadály került eléjük, míg a vakítást a szimulátor képernyője elé szerelt fényforrás okozta, amely a késő délutáni szembesütő napfényt szimulálta.

101058_k1.jpgTény, a karcos üveg jelentősen rontja az észlelhetőséget. A legjobb és legrosszabb szélvédő közötti látótávolság-különbség hozzávetőleg 130 méter volt, ami 65 százalékos eltérést jelent.

Az elvakított vezetők később észlelték az akadályt, erősebben fékeztek és a kikerülési manővert is hirtelenebbül végezték - annak ellenére, hogy ilyenkor átlagosan 15 km/órával lassabban hajtottak, mint amikor jobban láttak.

Ezek a körülmények fokozott balesetveszélyhez vezettek. Néhány sofőr ugyanis nem tudta időben kikerülni az eléje kerülő akadályt, így kénytelen volt áthajtani rajta. Az új szélvédő esetén ilyen nem történt, a közepesen használt szélvédőnél a vezetők négy százaléka, míg az erősen karcos üvegnél a sofőrök nyolc százaléka ütötte el a szimulált akadályt.

Az eredmények tehát azt mutatják, hogy elhasználódott szélvédővel autózni kockázatos, különösen szembesütő fénynél. Valós közúti forgalomban ráadásul sokkal több tényező (a szélvédőn lévő esőcsepp vagy kosz) is ronthatja a látási viszonyokat.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://szelvedomester.blog.hu/api/trackback/id/tr907331780

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása